תפריט סגור

הפארסה: בכמה באמת הוזלו תעריפי הנסיעה בתח"צ החל מה-1 בפברואר?

"תחבורה בדרך שלנו":
* אופן חישוב הפחתת המע"מ בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית – מעוות, ועומד במקרים רבים על כ8% ולא על כ14.5% כמובטח
* הסטודנטים ימשיכו לשלם כבעבר, ללא הנחת מע"מ 
* לאן הלכו פערי התקציב?

הארגון פנה ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ולחברת ועדות הכספים והכלכלה, ח"כ נאווה בוקר לסייע בטיפול בסוגיה זו

בפניה ששלח בימים האחרונים, "תחבורה בדרך שלנו" – ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בעניין הפחתת המע"מ, הם קוראים להתערבותו כיו"ר הוועדה, על כך שהפחתת המע"מ, שצפויה להיכנס לתוקף החל ממחר, יום ב', ה-1/2/16, לא חושבה בהתאם לתעריף הנכון של תעריפי הנסיעה, אלא חושבה בהתאם לייקור שבוצע ב-1/1/16 וששר התחבורה, ישראל כץ, הורה על תיקונו ועדכונו הרטרואקטיבי. השר טען שהרשות לתחבורה ציבורית ייקרה את התעריפים בניגוד לעמדתו והורה להוזיל לתעריפים הישנים. ואכן לכל אזרח ששילם יותר, ניתנה האפשרות להזדכות על הפער היחסי בעמדות הרב-קו של החברה המפעילה.

עם פרסום התעריפים החדשים, הופתעו בארגון לגלות כי בתעריפים החדשים, לא קיימת הפחתה של 14.5%, אלא הפחתה פחותה בהרבה. לאחר בדיקת הנתונים התבררה התמונה הבאה: הפחתת המע"מ בהסדרי כרטיסי החופשי החודשי והחופשי היומי, בוצעה ביחס לתעריף היקר יותר שכאמור בוטל, אך משרד התחבורה בחר לחשב את המע"מ, ביחס לתעריף זה. כך למשל, חו"ח מרחבי באזור גוש דן שמחירו עומד על 268 ₪ חושבה בו הפחתת המע"מ ביחס לתעריף הגבוה יותר שכאמור בוטל ועמד על 286, כך שהנחת המע"מ עומדת על כ8% בסה"כ.

בנוסף, גם תעריפי הנסיעה הבודדים העירוניים והבינעירוניים הוזלו פחות מהפחתת המע"מ, זאת למרות שכאן לא חלו התייקרויות, כשמשרד התחבורה בחר לנמק זאת בצורך בעיגול תעריפי הנסיעה, זאת למרות שגם בתעריף הנוכחי, המחיר אינו עגול.

מעבר להתנהלות הבעייתית המסתמנת בתהליך זה, יש כאן נקודה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת: הרי הפחתת המע"מ בתח"צ, הינה תוצאה של הסכם קואליציוני, כשהפחתה זו תוקצבה כבר מתחילת ינואר, לאן הולכים פערי התקציב של הכספים שהובטחו בהוזלה המקורית, לבין אלו שבסוף יוצאים אל הפועל?

בפנייה נוספת שהעביר ארגון "תחבורה בדרך שלנו" לח"כ נאוה בוקר (הליכוד), חברת ועדות הכספים והכלכלה, בסוגיית הדרת הסטודנטים מהנחה זו, הם מעלים גם את הצורך להפחית באופן יחסי גם בהסדרי הנסיעה התקופתיים הנרכשים ע"י הסטודנטים. כאשר נכון לרגע זה, לטענתם, סרבו ברשות לתחבורה ציבורית להחיל את הפחתת המע"מ באופן יחסי גם לגביהם (סטודנטים שרכשו חופשי שנתי).

לדברי איתי חיים, מנכ"ל הארגון: "הארגון מבקש ממשרד התחבורה לאפשר לסטודנטים שרכשו כרטיס שנתי לקבל זיכוי בגובה הנחת המע"מ בעמדות הרב-קו, עבור 8 חודשים שנותרו לשימוש בחוזה השנתי. עלות הכרטיסים השנתיים החל מכ-900 ₪ לכרטיסים המקומיים הזולים ביותר ועד כ-3,300 ₪ לכרטיס השנתי לסטודנטים של עפולה-חיפה. הרי לא מדובר כאן בהוזלת תעריפים צמודת מדד, של כ-1-3% שכמעט ואינה מתרחשת, אלא במהלך דרמטי של הוזלה משמעותית בסך 14.5%. מדובר בהנחה מצטברת של מאות שקלים לסטודנט!"

בארגון מביעים באופטימיות זהירה, כי הם מקווים, שפנייתם תקבל מענה מהיר והולם, והתעריפים יעודכנו כמובטח. ובמקביל גם הסטודנטים יזכו ליהנות מההטבה ולא יוחרגו ממנה, וככל שהתיקונים הללו יתעכבו, אזי יינתן מענה רטרואקטיבי בדיעבד באמצעות זיכויים והחזרים.

מצ"ב קובץ תקנות התעריפים החדש וקובץ תקנות התעריפים דצמבר 2015.

קישור לתעריפי כרטיסי סטודנט:
http://tinyurl.com/egged-student-cards

פנייה ליו"ר ועדת הכספים - תיקון ועדכון בהפחתת המע"מ מחושבת ביחס לייקור ולא ביחס לתעריף המקורי